Tuesday, June 3, 2008

Beban Dalam Hati

Jika beban aku ringan seperti kapas
Aku nak tiup
Supaya ia melayang jauh
Diterbang angin
Dan takkan datang kembali

Jika beban aku berat seperti batu
Aku nak buang
Jauh ke dalam lautan
Biar ia tenggelam
Dan takkan timbul-timbul lagi

Jika beban aku kecil seperti semut
Aku nak simpan dalam laci
Biar ia tersorok
Dan aku takkan nampak ia lagi

Jika beban aku besar seperti gajah
Aku nak tanam dalam tanah
Biar ia tersimpan
Dan takkan muncul lagi

Tapi mana mungkin
Beban aku
Tak ringan macam kapas
Tak berat macam batu
Tak kecil macam semut
Tak berat macam gajah

Kalau aku tidur selama setahun
Tanpa bangun
Bila aku terjaga
Beban ini tak akan lari
Akan tetap berbekas di hati

Aku kena cuba
Jadikan beban ini suatu dugaan
petanda Dia
Sayangkan umatNya

No comments: